Gratis leverans!! från 600,00 Sk
Spara till inköpslistan
Skapa en ny inköpslista

FAQ - vi svarar på dina frågor!

2023-05-10
FAQ - vi svarar på dina frågor!

Varje dag får vi många frågor från dig. Du frågar oss om de produkter som finns i vår butik, hur vår webbplats fungerar, hur dina konton fungerar och hur dina beställningar behandlas. Vi försöker alltid ge dig bästa möjliga svar och hjälpa dig så gott vi kan. För att göra det ännu lättare för dig att hitta den information du är intresserad av har vi beslutat att samla de vanligaste frågorna och svaren på dem på ett och samma ställe.

Kategorier av frågor:

  1. Kategorier av frågor:Produktrelaterade frågor:

  2. Frågor om inköp, leverans och orderhantering:

  3. Frågor om butiken och kontot:

Produktrelaterade frågor:

1. Vilka är produktens mått (mate-kurvor, bombillas, termosar och andra yerba mate-tillbehör)?

Vi försöker beskriva varje produkt som finns i vår butik väl så att våra kunder vet exakt vad de köper. Du hittar information om måtten (kapacitet, höjd, bredd, diameter osv.) i produktnamnet, beskrivningen eller i parametrarna under beskrivningen. Om någon information saknas, meddela oss detta - vi fyller i den så snart som möjligt!

2. Vad är skillnaden mellan en keramik och en kalabas eller palo santo mate-kalebass? Hur tar jag hand om dem?

Vår butik erbjuder en mängd olika mate-kalebasser av olika material - keramik, palo santo trä eller naturlig kalebass. Keramikkärl är mer hållbara och motståndskraftiga mot yttre faktorer och mekaniska skador. De flesta av dem kan utan rädsla placeras i diskmaskinen och tvättas med tvättmedel (om så inte är fallet finns denna information i produktbeskrivningen). Kamrater tillverkade av organiska material är något mer krävande. De måste förberedas ordentligt före första användningen och måste skötas ordentligt under användningen för att hålla så länge som möjligt. För mer information om olika typer av yerba mate-kurvor och råd om hur man tar hand om dem, besök vår blogg.

3. Varför ser alla proverna i yerba mate-setet jag köpte likadana ut?

När du köper ett yerba mate-set med prover från vår butik är du garanterad att varje prov kommer att vara annorlunda och att ingen smak kommer att upprepas. Även om alla prover ser likadana ut när du öppnar paketet finns det i verkligheten olika smaker i varje paket. Namnet på varianten och sammansättningen av den torkade produkten finns på baksidan av etiketten.

4. Jag skulle vilja byta ut produkten i setet. Är detta möjligt?

Tyvärr har vi inte möjlighet att byta ut en enskild produkt i ett set. Utbudet av produkter i vår butik är så brett att det finns något för alla. Vi har attraktiva set - startset, set för par, presentset, set med smakprover, multipack, med tillbehör, samt med te och kaffe.

5. Kan jag göra en grossistbeställning och hur? Vad är grossistpriserna för produkterna?

På MateMundo.se säljer vi inte produkter i grossistledet. Om du är intresserad av att köpa yerba mate, te, kaffe, tillbehör och hälsokostprodukter i grossistledet kan du besöka grossistplattformen venusti.eu. Produktpriserna är tillgängliga efter inloggning.

6. Vilken är den bästa yerba mate att börja med?

Alla gillar något olika - det beror på smak och personliga preferenser. Vissa kommer omedelbart att smaka den argentinska bittra yerba mate, medan andra kommer att avskräckas av intensiteten och den bittra smaken från att prova vidare. Om du är osäker på vad du ska välja och är orolig för den starka smaken av Ilex paraguariensis rekommenderar vi den brasilianska gröna yerba mate från Verde Mate Green att börja med - tack vare den speciella bearbetningen som innefattar torkning med varmluft och att man hoppar över kryddningssteget är denna yerba mate mild i smaken och bra för att starta ditt mate-äventyr.


Frågor om köp, leverans och orderhantering:

1. Hur betalar jag för min beställning?

I vår butik kan du använda flera betalningsmetoder: traditionell banköverföring, banköverföring online, kreditkort, PayPal eller Stripe.

2. Hur och när kommer paketet att anlända? Vad är kostnaden för leveransen?

den här sidan hittar du alla leveransformer som finns tillgängliga i vår butik, tillsammans med fraktkostnader och leveranstider. Vi vill också påminna dig om att när du handlar i vår butik för minst 600 Sk (endast inom Sverige) är frakten gratis - du betalar bara för produkterna.

3. Är det möjligt att hämta min beställning personligen?

Det är tyvärr inte möjligt. Vår butik fungerar endast online och din beställning levereras till dig av budbäraren.

4. Varför har min beställning inte kommit fram ännu?

Detta kan ske av olika anledningar - mer eller mindre beroende på oss. Enligt våra villkor har vi mellan 1 och 10 arbetsdagar på oss att behandla din beställning från det att du gör ditt köp. Naturligtvis försöker vi skicka beställningar så snabbt som möjligt, men om det rör sig om ett stort antal beställningar kan denna tid vara något längre.

Om ditt paket har försenats eller försvunnit från budfirman, kontakta oss så kontaktar vi leverantören för att hitta din beställning.

Om du vill kontrollera statusen på din beställning använder du spårningslänken som vi skickade till ditt e-postmeddelande. Du hittar också länken på ditt konto, i din beställningsinformation: Logga in -> Beställningar -> Aktuell.

5. Min beställning är uppskjuten. Varför?

Detta kan ske av olika skäl, t.ex. utebliven eller ofullständig betalning, felaktiga eller ofullständiga uppgifter i beställningen, tillfälligt slut på lager av produkten osv. Vi kommer att verifiera orsaken till att din beställning hålls inne så snart som möjligt och informera dig om detta och låta dig veta vad du ska göra för att få din beställningsstatus ändrad.

6. Är det möjligt att spåra paketet?

Ja. När du har lagt din beställning får du ett e-postmeddelande från oss med en länk för att spåra ditt paket. Du hittar också all information på ditt konto: Logga in -> Beställningar -> Aktuell.

7. Kan jag ändra eller avbryta min beställning?

Så länge du inte har betalat för en beställning som du har lagt har du möjlighet att ändra eller avbryta den. Gå till ditt konto: Logga in -> Beställningar -> Aktuell och under orderinformationen klickar du på den gröna knappen "Ändra order" eller den röda knappen "Avbryt order". Du kan också avbryta din beställning efter att den har betalats, om den inte har skickats ännu. Vi återbetalar din betalning inom 3 arbetsdagar.

8. Vad är skillnaden mellan en retur och en reklamation?

En reklamation gäller produkter som har skadats under beställningsprocessen och som är oanvändbara (t.ex. söndersliten yerba mate-förpackning, sprucken mate-kurv, bucklig yerbera-burkburk osv.) Returen gäller produkter som är i oförändrat skick och som inte har använts.

9. De produkter som jag beställde skadades under leveransen. Hur kan jag returnera dem?

Om den produkt du har fått är skadad kan du göra en reklamation. Gå till ditt konto: Logga in -> Reklamationsavdelning (RMA) -> Lägg till ett klagomål, välj beställningen och de produkter du vill klaga på, ange orsaken till klagomålet, bifoga foton som visar skadan på produkten och vänta på att vi ska behandla din begäran (vi har 30 dagar på oss att göra det). När vi har godkänt ditt klagomål skickar vi information till din e-postadress. Du kommer sedan att kunna returnera beställningen till oss. Vi skickar dig pengarna för de returnerade produkterna inom 14 dagar.

10. Jag har fått min beställning, men jag vill inte ha produkterna. Hur kan jag returnera dem?

Har du gjort en beställning i vår butik, men efter att ha fått paketet har du upptäckt att produkterna inte behövs eller inte är som du förväntade dig? Det är inga problem! Du kan returnera hela beställningen eller utvalda produkter till oss utan att ange någon orsak inom 14 dagar efter köpet. Gå till ditt konto: Logga in -> Returer -> Lägg till en produktretur, välj beställningen och de produkter du vill returnera och gå igenom stegen för att generera en returkod. Vi skickar dig pengarna för de returnerade varorna inom 14 dagar. Du kan läsa mer om din rätt att häva avtalet på den här webbplatsen.

Kom ihåg att du endast kan returnera produkter som du inte har använt och, när det gäller livsmedel, endast produkter som inte har öppnats!

11. Hur mycket betalar jag för att returnera min beställning?

Du returnerar beställningen på egen hand. Leveranskostnaden beror på den valda fraktmetoden.

12. Hur lång tid tar det att behandla min retur/reklamation/återbetalning?

Vi har 30 dagar på oss att behandla ditt klagomål och 14 dagar på oss att återbetala dig för de returnerade produkterna från det ögonblick då vi informeras om att du vill returnera ditt köp till oss. Vi förbehåller oss rätten att hålla inne återbetalningen tills vi har mottagit varan eller tills vi har fått ett bevis på att varan har returnerats.


Frågor om butiken och kontot

1. Jag har en rabattkod, men den fungerar inte. Vad beror det på?

Vi har många rabatter för våra butikskunder, t.ex. för första köpet efter att du anmält dig till vårt nyhetsbrev eller för att fira olika säsongskampanjer. Rabatterna gäller enstaka produkter, hela produktkategorier eller är beroende av varukorgens värde - varje kampanj har lite olika regler och detaljerna hittar du oftast i ett mejl från oss eller på bloggen.

Du kan använda rabattkoden på två ställen: på den här sidan eller i inköpslistan när du gör din beställning - om koden är korrekt aktiveras den och sänker priset på produkterna. På sidan ovan (eller genom att gå till den direkt från inköpslistan) kan du kontrollera all information om koden - vilka villkor du måste uppfylla för att få rabatten, kodens giltighetstid, vilka produkter den omfattar och om den kan kombineras med andra kampanjer. Viktigt: du kan bara aktivera en kod åt gången!

Det kan hända att din inköpslista innehåller varuprover, varor som för närvarande är på kampanj eller uppsättningar som vi säljer nästan till självkostnadspris och då kommer rabattkoden att sänka priset något eller till och med inte alls. Vi beklagar om detta händer, men tyvärr har vi inte alltid möjlighet att sänka priset ytterligare.

Har du fler frågor om hur rabattkoder fungerar i vår butik? Skriv till oss! Vi ska försöka hitta svar på alla dina funderingar.

2. Vad är ett lojalitetsprogram och hur använder jag det?

När du handlar på MateMundo.se tjänar du poäng för varje beställning, som du kan byta mot produkter från den särskilda fliken "Lojalitetsprogram". Du kan läsa mer om programmet här och de detaljerade villkoren finns på den här sidan.

3. Jag vill rapportera idéer/observationer/fel på webbplatsen. Hur kan jag göra detta?

Om du har idéer eller kommentarer som du vill dela med dig av till oss eller om du har hittat fel på vår webbplats som du vill rapportera finns det flera sätt att kontakta oss:


Har du frågor som inte besvarats här? Skriv eller ring oss - vi hjälper gärna till att reda ut eventuella tvivel! Vi kommer kontinuerligt att uppdatera listan över frågor och svar ovan.

pixel